Ride for the Glaciers: van ingeving naar concrete route

Bijgewerkt: jun 18

Zoals in mijn eerste blog aangegeven, was het een ingeving van het moment, die er voor zorgde dat er een idee ontstond. Niet stil blijven zitten, maar meteen dat idee concretiseren, dat is vaak het geheime recept om plannen te smeden. Gelukkig zag mijn broer Kris het meteen zitten om met de camper mee te rijden en vond ik met Leon een vriend met een vergelijkbaar fietsniveau en vooral heel veel doorzettingsvermogen, zodat het ook effectief een plan met kans op slagen werd, iets om naar uit te kijken zelfs. De route ingeven in Ride with GPS om te kijken waar je aan toe bent is zeker en vast geen slecht idee, maar achteraf gebleken ook niet perfect. De afstand was weliswaar niet onmenselijk, maar we kwamen al snel op meer dan 16.000 hoogtemeters en de planning van 4 dagen maakte het een aaneenschakeling van Ötztaler Radmarathons. Realistisch gezien niet haalbaar, dus heroriënteren geblazen... Na een aantal wijzigingen, die het totale traject verlengden waardoor we genoodzaakt waren om het aantal dagen te verhogen, zijn we er in geslaagd om een mooie route te creëren. Hier alvast de "presentatie" van ons parcours:


Dag 1: Van Lanaken naar Rosport (LU)

Het verleggen van de start van Zelem naar Lanaken heeft twee redenen: enerzijds omdat twee mensen van ons kleine team in Lanaken wonen, en het dus praktischer was om van daar te vertrekken. Anderzijds draait het projectje ook wel rond de invloed van de opwarming op de gletsjers en zou het ook niet echt CO-neutraal zijn om twee personen eerst met de wagen naar Zelem te laten rijden om dan in de andere richting terug te rijden met fiets en camper. Op zich een leuk parcours voor de eerste dag, waarbij we een langere klim in de Hoge Venen zullen afleggen met een gezapig percentage. Een ideale opwarmer dus. Na 180km zullen we dan halt houden in Rosport, nabij Echternach.


Dag 2: Van Rosport naar Kirkel (DE)

De grilligheid van het Eifelgebergte zorgt er voor dat we op de tweede dag een pittiger parcours voorgeschoteld krijgen vanaf kilometer 50 ongeveer. Meteen een test om te kijken of we juist gedoseerd hebben. Een korte rit op het menu, zodat we in de namiddag rustig kunnen recupereren en wat van de lokale fauna en flora genieten, met in het achterhoofd wat nog komen gaat.


Dag 3: Kirkel-Freudenstadt (de stad van de vreugde?) (DE met een tikkeltje FR)

De eerste en enige keer dat we 200 kilometer op een dag rijden tijdens onze tocht. Het is een soort "overgangsetappe", waarbij we netjes langs de Vogezen doorrijden en vanaf Baden-Baden geleidelijk naar 740 meter boven de zeespiegel zullen stijgen. Een rit waarbij de wind onze beste vriend of gemeenste vijand kan zijn. Een dag waarop veel duidelijk zal worden voor het vervolg van het avontuur.


Dag 4 : Freudenstadt - Hagnau (Bodensee, DE)

Na een eerste klimmetje zijn we vertrokken voor 70 km golvend terrein, daarna even een pittig klimmetje, om dan in dalende lijn richting Bodensee uit te bollen. Niet meteen het zwaarste profiel, maar door de inspanningen van de eerste 3 dagen een dag om niet te onderschatten. Op dag 4 zal zeker en vast een beetje rugwind geen kwaad kunnen. De beloning volgt na 144 km, wanneer we het prachtige meer kunnen zien en in de verte aan de horizon de giganten van de Ötztaler Alpen al kunnen gadeslaan. Zeker en vast een morele boost om aan het klimwerk te beginnen.


Dag 5: Hagnau (DE) - Sankt Gallenkirch (Silvretta Nova) (AT)

Een panoramische dag, waarbij we een tijdje rond de Bodensee blijven rijden, om dan de Oostenrijkse grens over te steken richting hooggebergte. Uiteindelijk zullen we vanaf kilometer 100-105 tot in het dorp halverwege de Silvrettapas geleidelijk klimmen, met af en toe steilere stukken, maar over het algemeen een schappelijk percentage. We hebben voor deze route gekozen om de drukkere Arlbergpas te mijden. We zullen de avond en nacht doorbrengen op 900m hoogte met uitzicht op wat 's morgens al meteen op ons bord gepresenteerd wordt, de Silvrettapas. Een sleuteldag, waarop het "bijna" gevoel zeker naar boven zal komen. Hopelijk zit het lichaam dan nog min of meer fris.


Dag 6: Sankt Gallenkirch (Silvretta Nova) (AT)- KAUNERTALER GLETSCHER (AT)

Le moment suprême, de dag van de waarheid. Het hoogteprofiel zegt genoeg. Hoewel we nog maar 60% van de Silvrettapas zullen moeten afleggen, moeten we ook nog een aantal vervelende "bulten" over. Die bulten zijn eigenlijk vergelijkbaar met een gemiddelde Ardennen- of zelfs Vogezenklim. Vanaf kilometer 91 wordt het echt serieus, van zodra het dorpje Feichten achter ons ligt. Dan wacht er meer dan 30 kilometer klimwerk, waarbij er een paar duizend hoogtemeters bedwongen moeten worden, op zoek naar het eeuwige ijs, of wat er nog van overblijft. Van zodra we aan het restaurant staan, kunnen we zeggen dat onze missie geslaagd is en zullen we met een tevreden gevoel terug kunnen afdalen naar Feichten. Inclusief afdaling zullen we dan een 1000-tal kilometers hebben afgelegd en tussen 14000 en 15000 hoogtemeters overbrugd hebben...


Volgende keer hebben we het over het goede doel en het "thema" van onze uitdaging...


35 keer bekeken

The Bike Shed Cycling Club vzw

Meldertsestraat 86

3545 Zelem

België

BE 0748.447.644

Belfius Bank Lummen:

IBAN BE32 0689 3795 8402

BIC GKCCBEBB

Contactgegevens Robby Cox

0032 467 05 29 54 

ma, di, do, vr:  17:30u-20:30u

wo, za, zo:         09:00u-20:00u

(indien niet bereikbaar, contacteer ik u zsm)

info@thebikeshed.be